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Économie politique de la transition

Descriptif

Why, despite 5 decades of compelling research on the socio-economic sources of both pollution (IPCC, 2018) and biodiversity loss (FAO, 2019), in most industries does regulation of environmentally damaging practice remain so weak?

This course aims at providing students with tools to fully understand and address this question, as well as to grasp the « success stories » that have nevertheless emerged within economic activity. To do so, it will set out and illustrate an approach to political economy which studies industries as structured by institutions (stabilized rules and norms) and asymmetric power relations between actors (public, private). By embracing the politics of industry in this way, theories and hypotheses from research on ecological transition can be fully integrated into analysis of economy-environment relationships. Having set out this approach in its introductory section, the course then draws upon empirical research and case studies in order to explain and discuss the varying fortunes of regulating a range of industries.

Pré-requis souhaités

Un intérêt pour la transition écologique ; un intérêt pour l’activité économique et sa régulation ; une capacité de lire des textes de science politique et de sociologie économique en français et en anglais ; une capacité à discuter collectivement en cours une capacité de rédiger (en français ou en anglais).

Bibliographie indicative

  • Jullien B. & Smith A., Conceptualizing the role of politics in the economy : Industries and their institutionalizations, Review of International Political Economy, 18(3) : 358-383, 2011.
  • Carter C., The transformation of Scottish fisheries : Sustainable interdependence from « net to plate », Marine Policy, 44, 131-138, 2014.
  • Poupeau F.M., Quand l’État territorialise la politique énergétique. L’expérience des schémas régionaux du climat, de l’aire et de l’énergie, Politiques et Management Public, 30/4 443-472, 2013.
  • York R., Rosa E., Key challenges to ecological modernization theory, Organization & Environment, 16(3) : 273-288, 2003.

Formule pédagogique

Chaque séance sera structurée autour de : une conférence magistrale de la part des enseignants et une discussion structurée des textes que les étudiants doivent lire pour le cours.

En bref

Année Quatrième année

Langue d'enseignementFrançais

Temporalité Semestriel

Crédits ECTS 3.0

Nombre d'heures 18.0

Type d'enseignementCours magistral

Mode de validationContrôle continu

Enseignement obligatoire

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Enseignant(s)
Smith Andrew [+]

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